موفقیت را از نزدیک دنبال کنید...

جادوی سپاسگزاری (راندابرن) – تمرین 7

جادوی سپاسگزاری

#روز_هفتم

#راه_جادویی_خروج_از_نگرانی

“یک انسان قدرشناس، در تمام حالت سپاسگزار است.”

هر موقعیت منفی، خواه یک رابطه ی پر دردسر باشد یا نبود سلامتی یا مشکل کاری، ناشی از نبود سپاسگزاری به مدت طولانی است. اگر ما برای چیزهایی که در زندگیمان هست شکرگزار نباشیم، آنها را حق مسلم خود خواهیم دانست و قدرشان را نمی دانیم. همیشه مهیا دانستن موهبت ها، مقدمه ی رخدادهای منفی است؛ چرا که در این شرایط ما از وجود آنها شکرگزار نخواهیم بود و کارایی نیروی قدرشناسی را در زندگیمان متوقف میکنیم. همانطور که شکرگزار بودن باعث موفقیت ما در زندگی می شود، تضمینی دانستن وجود موهبت های مختلف هم سبب نزول و اُفت میزان موفقیت در زندگی خواهد شد.

آیا برای داشتن سلامتی تان شکرگزار هستید؟ یا فقط وقتی متوجه سلامتی خود میشوید که به درد یا بیماری گرفتار می شوید؟ آیا هر روز برای کارتان شکرگزاری میکنید؟ یا فقط در مواقع ضروری به فکر آن می افتید؟ آیا برای حقوق و درآمد خود شاد هستید؟ یا آن را یک چیز همیشگی و پیش پا افتاده میدانید؟ آیا زمانی که همه چیز خوب پیش میرود، به خاطر کسانی که دوستشان دارید سپاسگزار هستید؟ یا فقط زمانی که مشکلی پیش می آید با دیگران درباره ی آنها صحبت میکنید؟ آیا برای اتومبیلتان که به خوبی کار میکند شکرگزار هستید یا فقط هنگامی که از کار میافتد به فکر آن می افتید؟ آیا برای زنده بودنتان در هر روز سپاسگزار هستید یا زنده بودن خود را یک مسئله ی پیش پا افتاده میدانید؟

تضمینی دانستن موهبت ها، به شکایت کردن و بروز افکار و سخنان منفی می انجامد، بنابراین وقتی شکایت میکنید، براساس قانون جذب، شما چیزهای بیشتری برای انتقاد و شکایت کردن در زندگیتان خواهید داشت! اگر نسبت به هوا، ترافیک، رئیستان، همسرتان، دوستان، غریبه ها، ایستادن در صف ها، صورت حسابها، اقتصاد، قیمت اجناس، یا سرویس های یک شرکت شکایت داشته باشید، شما شکرگزار نیستید و در واقع زندگی رویایی تان را با این شکایتها پس میزنید و به عقب می رانید.

حال میدانید که گله و شکایت کردن، کژ اندیشی، بر زبان آوردن واژه های منفی و تضمینی دانستن وجود نعمت های مختلف، از بروز رخداد های خوب در زندگی شما جلوگیری میکند. حال میدانید که وقتی در زندگیتان کاری به درستی پیش نمی رود، شما به صورت غیر عمدی و ناخواسته به اندازه ی کافی قدرشناس نبوده اید. وقتی به اندازه ی کافی قدرشناس هستید، انرژی های منفی از شما دور میشوند. هنگامی که قدرشناس باشید، سرزنش نمیکنید و نق نمیزنید. وقتی قدرشناس باشید، ناراحت نخواهید بود و احساسات منفی نخواهید داشت و بهترین خبر آن است که اگر اکنون در زندگی خود موقعیت بدی دارید، زیاد طول نخواهد کشید تا با استفاده از جادوی سپاسگزاری آن را تغییر دهید. موقعیت های منفی همانند دود، از شما دور میشوند، درست مانند جهش شراره های آتش!

ممکن است این کار نخست دشوار به نظر آید، شما باید به دنبال دلایلی برای شکرگزار بودن در موقعیت های منفی بگردید، مهم نیست که بدی وضعیت در چه حد و میزان است، شما همواره میتوانید دلیلی برای قدرشناسی پیدا کنید، به ویژه اگر بدانید که قدرشناسیتان شما را به شیوه ای فوق العاده از وضعیت بد نجات خواهد داد.

والت دیزنی، که از راز واقعی زندگی آگاه بود، این مسئله را در فیلم “پولیانا” به تصویر کشیده است. فیلم دیزنی که در سال 1960 ساخته شده، «بازی شادی» را به تصویر کشید که خودم پس ازدیدن آن در دوران کودکی بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. من این بازی را در دوران بچگی و بلوغ بازی میکردم. برای این بازی، شما باید تا آنجا که میتوانید، به دنبال چیزهایی بگردید تا به خاطرشان شاد باشید، به ویژه در وضعیت های منفی. یافتن دلیلی برای شاد بودن (یا یافتن چیزهایی برای شکرگزاری) در موقعیت منفی، باعث ظاهر شدن راه حل میشود. والت دیزنی، قدرت شکرگزاری را در “پولیانا” به نمایش درآورد، همانطور که هزاران سال پیش فرزانگان مشرق زمین، چگونگی به کارگیری نیروی معنوی شکرگزاری را توصیه کرده اند:

«بگذارید برخیزیم و قدرشناس باشیم، برای آنکه اگر امروز زیاد نیاموخته ایم، دست کم اندکی آموخته ایم، و اگر اندکی نیاموخته ایم، حداقل بیمار نشده ایم، و اگر بیمار شده ایم، دست کم نمرده ایم؛ بنابراین بیایید همگی سپاسگزار باشیم».

اجازه دهید تا واژه های معنوی الهام بخش شما باشد، امروز یکی از مشکل های زندگیتان را در نظر بگیرید که میخواهید حل شود و همزمان به ده علت برای شکرگزاری فکر کنید. میدانم که شروع این تمرین کمی سخت است، ولی پیشتر راه آن به شما نشان داده شده است. نوشته ای را در دفتر سپاسگزاری تان ترتیب دهید که ده مورد را دربرگیرد. برای مثال ممکن است مشکلتان این باشد که کار ندارید و به رغم تلاش های بسیارتان برای پیدا کردن کار، هنوز بیکار هستید. برای آنکه شرایط را به صورت مناسب تغییر دهید، باید یک تمرین متمرکز شکرگزاری را برای این موقعیت اجرا کنید، در اینجا چند نمونه برای شما آورده شده است:

  1. بسیار سپاسگزارم، زیرا در این مدت وقت لازم را برای کنار خانواده بودن داشته ام.
  2. سپاسگزارم، برای این که در این مدت اوقات فراغت بسیار خوبی داشتم.
  3. بسیار سپاسگزارم که در مدت زیادی از زندگی ام بیکار نبوده ام و تجربه هایی کسب کرده ام.
  4. خوشبختم چون این برای نخستین بار است که در زندگی بیکار بوده ام.
  5. خوشبختم از اینکه هنوز کارهایی هست و هر روز موقعیت کاری جدیدی ایجاد می شود.
  6. خوشحالم از اینکه دانسته هایی داشتم که باعث شد برای مصاحبه ی کاری دست خالی نباشم.
  7. خوشحالم از اینکه سالم هستم و میتوانم کار کنم.
  8. از تشویق ها و حمایت های خانواده ام بسیار سپاسگزارم.
  9. از استراحتی که داشتم بسیار سپاسگزارم، چرا که به راستی به آن نیاز داشتم.
  10. خوشحالم که به سبب از دست دادن شغلم، فهمیدم که از دست دادن کار چه بهایی برایم دارد.

در نتیجه ی این حس رضایت و شکرگزار بودن شخص بیکار، شرایطی پدید می آید که سبب عوض شدن شرایط فعلی به صورت مثبت می شود. نیروی شکرگزاری بر هر موقعیت و شرایط منفی غالب است و راه های مختلفی برای دگرگونی وضعیت بد وجود دارد. همه ی کاری که شما باید انجام دهید، آن است که شکرگزاری را تمرین کنید و منتظر شوید که نتایج آن خود را نشان دهد. بیایید تا مثال دیگری را بررسی کنیم، پسر/دختری که رابطه اش با پدرش به خطر افتاده است. پسر/دختر احساس میکند که تفاوتی ندارد و هر کاری که میکند از نظر پدرش خوب نیست:

  1. خوشحالم از اینکه بیشتر روابطم در زندگی در شرایط ایده آلی قرار دارد.
  2. از پدرم سپاسگزارم که به سختی کار و تلاش کرد تا من بتوانم تحصیلاتی داشته باشم که او هیچوقت فرصتی برای دستیابی به آن را نداشت.
  3. از پدرم برای مراقبت هایش از خانواده در دوران کودکی ام سپاسگزارم، چرا که در غیر این صورت هیچگاه در نمی یافتم که کار کردن چقدر سخت است و برای اداره کردن خانواده به پول نیاز داریم.
  4. از پدرم سپاسگزارم برای آنکه هر روز شنبه مرا به تمرین بسکتبال میبرد.
  5. بسیار خوشحالم که این روزها پدرم مانند دیگر مواقع نسبت به من سختگیر نیست.
  6. بسیار خوشحالم از این که پدرم به من بسیار اهمیت میدهد، چرا که اگر من برایش بی اهمیت بودم اینگونه سختگیری نمیکرد.
  7. خوشحالم از اینکه در اثر نوع برخورد پدرم با من، دلسوزی ام نسبت به فرزندانم افزایش یافته است.
  8. از پدرم سپاسگزارم که به من آموخت که تشویق و حمایت چگونه میتواند باعث داشتن فرزندانی شاد و با اعتماد به نفس شود.
  9. از اینکه میتوانم با پدرم بگویم و بخندم بسیار خوشحالم. بعضی ها هیچگاه به این تجربه دست نیافته اند، چرا که پدر نداشته اند و آنهایی که پدرشان را از دست داده اند هیچگاه فرصتی برای شاد بودن به همراه پدرشان نبوده است.
  10. از داشتن چنین پدری که در کنار او لحظات بسیار خوبی داشته ام و میتوانم در کنار او باز هم لحظات خوبی داشته باشم بسیار احساس خوشبختی میکنم.

به دلیل این احساس قلبی پسر/دختر نسبت به پدرش، او برای بهبود رابطه ی خود با پدرش دوباره تلاش خواهد کرد. او تفکرات و احساساتش را نسبت به پدرش تغییر میدهد که در نتیجه ی این تغییرات، به سرعت به پدرش جذب میشود. وقتی پسر/دختر از پدر خود سپاسگزار باشد، در سطوح انرژیکی و کوانتومی نیز این مسئله باعث بروز تأثیرهای مثبت بر ارتباطش با پدرش میشود. وقتی او حالت شکرگزاری خود را در قبال پدرش حفظ کند، شرایط بهتری را در ارتباط با پدرش به دست خواهد آورد و روابط آنها رو به بهبود میرود.

به خاطر داشته باشید که میزان تأثیر قدرشناسی شما براساس احساستان تعیین میشود. پس از تمرین قدرشناسی، شما می بایست احساس بسیار بهتری داشته باشید. اولین نشانه ی مؤثر بودن قدرشناسی شما، بهتر شدن احساساتتان نسبت به شرایط است. در این حالت مطمئن خواهید بود که راه حل های بسیاری پیدا خواهد شد. پاسخ مناسب به هر شرایط منفی که میخواهید آن را تغییر دهید، عبارت است از اینکه قدرشناسیتان را آنقدر بر موضوع متمرکز کنید تا احساس درونیتان بهتر شود. سپس خواهید دید که نیروی قدرشناسی دنیای اطرافتان را دگرگون خواهد کرد. بهتر است هر ده موردی را که شما به خاطرشان احساس شکرگزاری میکنید، به شیوه ی زیر در لیست خود بگنجانید:

من برای …… بسیار سپاسگزارم یا من با تمام وجود برای …… سپاسگزارم. و جمله را با ذکر علت احساس قدرشناسی خود نسبت به آن مورد، به پایان برسانید. همچنین میتوانید، روش والت دیزنی را برای استفاده از نیروی شکرگزاری به کار گیرید، البته اگر آن را راحت تر تشخیص می دهید: من از بابت …… بسیار خوشحالم. و جمله را با بیان علت خرسندی تان نسبت به این مورد، به اتمام برسانید.

سعی کنید که فقط یک روز را بدون بیان عبارات منفی بگذرانید. شاید این یک چالش باشد، ولی ببینید که آیا میتوانید آن را برای یک روز اجرا کنید؟ یک علت مهم برای این امر وجود دارد و آن این است که بسیاری از ما نمیدانیم که صحبت کردنمان تا چه اندازه بار منفی دارد ولی بعد از آنکه یک روز مواظب حرف زدنمان بودیم، به آن پی خواهیم برد. به خاطر بسپارید که منفی بافی و گله و شکایت سبب فزونی گرفتن شرایط منفی میشود و اگر نسبت به آنچه که میگویید هوشیار باشید، آنگاه از گفتن عبارات منفی پرهیز میکنید و نسبت به پیامد های گفته هایتان هوشیارتر خواهید بود.

یک جمله ی مؤثر که میتوانید در هنگامی که قصد دارید سخنان منفی بگویید بر زبان آورید، آن است که به سرعت صحبت کردن را متوقف کنید و بگویید: ولی باید بگویم که از بابت …… بسیار سپاسگزارم. این جمله ی پر انرژی را سرمشق زندگی خود کنید و آن را همیشه در خاطر داشته باشید و در هنگام نیاز از آن استفاده کنید. اگر در آینده مشکلی هرچند کوچک سر راهتان سبز شد، به یاد داشته باشید که خاکستر را پیش از مشتعل شدن با استفاده از قدرشناسی از بین ببرید. با این کار همزمان شما انرژی مثبت را در زندگی خودتان شعله ور میسازید!

تمرین شماره 7: راه جادویی خروج از نگرانی

  • موهبت های خود را بشمارید: لیستی از ده موهبتتان تهیه کنید و بنویسید چرا به خاطر آنها احساس قدرشناسی میکنید. لیست را بازخوانی کنید و در پایان هر موهبت، بگویید: سپاسگزارم، سپاسگزارم، سپاسگزارم و برای موهبت هایی که دارید از صمیم قلب سپاسگزار باشید.
  • یک مشکل یا موقعیت منفی را در زندگیتان انتخاب کنید که به شدت به دنبال تغییر آن هستید.
  • لیستی تهیه کنید از ده مسئله ای که شما به خاطر آنها سپاسگزار هستید و به آن مشکل مربوط است.
  • در پایان لیستتان بنویسید: سپاسگزارم، سپاسگزارم، سپاسگزارم. به خاطر اعتماد به نفس و عزم و اراده ام.
  • فقط امروز، ببینید که آیا میتوانید بدون گفتن جملات منفی روزتان را به پایان برسانید؟ اگر متوجه شدید که فکر یا جمله ای منفی در ذهن یا زبانتان جای گرفته، به سرعت آن را متوقف کنید و بگویید: اما باید بگویم که من از بابت …… بسیار سپاسگزارم.
  • پیش از خوابیدن، سنگ جادویی تان را در دست بگیرید و به خاطر بهترین رویداد روزتان عبارت جادویی سپاسگذارم را بر زبان جاری کنید.

 

(ادامه ی این آموزش رو در جلسه ی بعد دنبال کنید؛ لطفا سوالات مربوطه خودتون رو از طریق آی دی زیر با ما در میون بذارید. با تشکر، گروه آموزشی آرزم.)

آی دی پشتیبانی در تلگرام : mahdi_arazm@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + پانزده =